زیان 115 میلیون یورویی نوکیا در سه ماهه دوم 2013 علی رغم افزایش فروش گوشی های لومیا

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1392/4/29
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، نوکیا Nokia

واحد خبر mobile.ir : نوکیا یک هفته پس از معرفی پرچمدار جدید این کمپانی -- اسمارت فون لومیا 1020 -- به انتشار نتایج مالی سه ماهه دوم سال مالی 2013 خود پرداخت. این گزارش که در تاریخ 18 جولای (27 تیر 1392) منتشر شده حاکی از آن است که با وجود افزایش فروش اسمارت فون های لومیا، کمپانی نوکیا هنوز نتوانسته به سوددهی بازگردد. هرچند با انتشار این گزارش سهام نوکیا در بازار هلسینکی 6 درصد کاهش یافت اما مدتی بعد دوباره به جایگاه اولیه خود بازگشت.

نوکیا در سه ماهه دوم سال 2013 تعداد 7.4 میلیون اسمارت فون مجهز به ویندوز فون از خانواده لومیا را به فروش رساند که بنا به گفته این کمپانی رشدی 32 درصدی را نسبت به سه ماهه نخست نشان می دهد. با این وجود به دلیل کاهش 4 درصدی فروش دیگر گوشی های نوکیا (کاهش از 55.8 میلیون گوشی به 53.7 میلیون گوشی) فروش کلی این کمپانی از 61.9 میلیون دستگاه به 61.1 میلیون دستگاه تقلیل یافت.

نوکیا در سه ماهه دوم سال 2013 با فروشی معادل بر 5.695 میلیارد یورو، به میزان 115 میلیون یورو زیان عملیاتی را متحمل شد که نه تنها نسبت به زیان 150 میلیون یورویی این کمپانی در سه ماهه نخست سال وضعیت بهتری را نشان می دهد، بلکه در قیاس با 824 میلیون یورو زیان این کمپانی در سه ماهه دوم سال 2012 به خوبی نشان دهنده روند مثبت غول فناوری فنلاند است.

Nokia Q2 2013 Report

فروش و سود عملیاتی نوکیا در سه ماهه دوم سال 2013 و مقایسه آن با سه ماهه نخست و سه ماهه دوم سال قبل

بخشی از این کاهش زیان مربوط به وضعیت بهتر شبکه نوکیا-زیمنس است که در سه ماهه دوم سال 2013 توانست 8 میلیون یورو سود عملیاتی را برای نوکیا به ارمغان آورد، در حالی که در سه ماهه مشابه سال 2012 به میزان 226 میلیون یورو زیان را به نوکیا تحمیل کرده بود. نوکیا اخیراً اعلام کرده که 50 درصد سهم متعلق به کمپانی زیمنس را در شراکت شبکه نوکیا زیمنس خواهد خرید که بنا به گفته استفن الاپ -- مدیر عامل نوکیا -- با وضعیت رو به رشد این شبکه چنین خریدی می تواند به نفع سهامداران نوکیا باشد.

سرویس های مبتنی بر مکان نوکیا -- موسوم به HERE -- نیز هرچند هنوز زیان دهی دارند اما این زیان دهی اندکی کاهش یافته و از 97 میلیون یورو زیان در سه ماهه نخست سال 2013 به 89 میلیون یورو زیان در سه ماهه دوم رسیده است.

مدیر عامل نوکیا در مورد فروش گوشی های این کمپانی در سه ماهه دوم سال 2013 چنین اظهار نظر نموده است:

«در بخش دستگاه ها و سرویس ها، واحد تجاری گوشی های موبایل ما به دنبال پشت سر گذاشتن شرایط دشوار ابتدای سال، نشانه هایی از بهبود را در نیمه دوم این سه ماهه نشان داد. در اواخر سه ماهه دوم ما شروع به عرضه گوشی آشا 501 نمودیم که طراحی و تجربه کاربری تازه ای را در بازار پررقابت گوشی های زیر 100 دلار به نمایش گذاشت. در حالی که ما از بازخورد کاربران نسبت به نوآوری هایمان در این رده قیمتی بسیار دلگرم شده ایم، واحد تجاری گوشی های هوشمند ما در نظر دارد اقداماتی را برای تمرکز در عرضه محصولات و بهبود شرایط رقابتی آنها به انجام رساند.»

وی همچنین در مورد اسمارت فون های نوکیا می گوید:

«ما در واحد تجاری دستگاه های هوشمندمان نیز به تمرکز بر روی عرضه محصولاتی متمایز به مشتریانمان در سراسر جهان ادامه می دهیم. ما به دستاوردهای اخیر تیم لومیا خود افتخار می کنیم، از لومیا 520 -- که ارزانترین محصول ویندوز فون است که آغاز قدرتمندی را در بازارهای چین، فرانسه، هند، تایلند، انگلستان و ویتنام داشت -- تا لومیا 1020، محصول درخشان تصویربرداری ما که هفته گذشته به جهانیان معرفی شد. در کل تعداد اسمارت فون های لومیا که در سه ماهه دوم به فروش رفت به 7.4 میلیون عدد رسید که بیشترین میزان فروش سه ماهه ها تا کنون بوده که نشان دهنده افزایش نیروی حرکتی این اکوسیستم است. در طول سه ماهه سوم انتظار داریم که محصولات جدید لومیا سهم عمده ای از درآمد دستگاه های هوشمندمان را به خود اختصاص دهند.»

Nokia Lumia 1020 - نوکیا لومیا 1020

معرفی لومیا 1020 توسط استفن الاپ -- مدیر عامل نوکیا

متمایز بودن محصولات که آقای الاپ در سخن خود به آن اشاره کرده را به خوبی می توان در توان تصویر برداری لومیا 1020 با دوربین 41 مگاپیکسلی مشاهده کرد.

از سوی دیگر با توجه به آنکه فروش 7.4 میلیونی گوشی های لومیا نوکیا بیش از فروش 6.8 میلیونی کمپانی بلک بری (مطابق با گزارش سه ماهه مالی اخیر این کمپانی) بوده، به نظر می رسد ویندوز فون توانسته جایگاه سوم خود را پس از اندروید و آی او اس تثبیت نماید و این موضوع شاید به جذب بیشتر توسعه دهندگان برنامه ها به این پلتفرم و تقویت اکوسیستم ویندوز فون و در نتیجه بهبود غیر مستقیم وضعیت نوکیا بینجامد.

البته برخی از تحلیلگران معتقدند که کمپانی نوکیا نیاز به فروش حداقل 10 میلیون اسمارت فون لومیا در سه ماهه آتی و سه ماهه های پس از آن دارد تا بتواند سهامداران و کارشناسان را متقاعد نماید که این کمپانی می تواند از معرکه نبرد اسمارت فون ها جان سالم به در برد -- نبردی که ضعیف بودن نتایج مالی اخیر بلک بری و اچ تی سی حکایت از دشواری آن دارد. پیش بینی های سود رهبر بازار -- سامسونگ -- نیز که کمتر از گمانه زنی های اکثر کارشناسان بوده هشداری بر نزدیک شدن بازار به نقطه اشباع است که در این صورت وضعیت برای همه بازیگران این عرصه دشوارتر خواهد شد.